Künstlerische Forschung und nichtszientifische philosophische Forschung: neue Impulse für die philosophische Bildung
- Künstlerische Forschung erweitert unser Wissen anders als wissenschaftliche Forschung. Dies trifft analog auch auf eine nichtszientifische philosophische Forschung zu. Die Verwissenschaftlichung der Philosophie hat Vorteile, aber auch Nachteile: So wurde weitgehend die Perspektive der 1. Person verloren. Für eine philosophische Bildung, die mehr sein möchte als Wissenschaftspropädeutik und auch Arbeit an uns selbst, Charakterbildung und transformative Prozesse anzielt, brauchen wir eine Fachphilosophie, die wieder mehr die Perspektive der 1. Person einbezieht. Hier kann die künstlerische Forschung Impulse geben
- Artistic research provides non-scientific knowledge. Likewise, non-scientific philosophical research can give us particular insights. Modern scientification also concerned philosophy. The individual subject and the first-person perspective were put in the background. Yet, philosophy education needs academic philosophy also in terms of philosophy of life practice. In this text I will argue that artistic research can provide new ideas for philosophy regarding non-scientific perspectives such as individual life experience, and the first-person perspective.
Author: | Philipp Thomas |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:bsz:747-opus4-4043 |
Document Type: | Article |
Language: | German |
Date of Publication (online): | 2022/04/21 |
Date of first Publication: | 2022/04/21 |
Release Date: | 2022/05/04 |
Tag: | Philosophie, philosophische Bildung, künstlerische Forschung, Verwissenschaftlichung der Philosophie, Posthermeneutik, Präsenz, Perspektive der ersten Person, Bildungsphilosophie artistic research, philosophy education, philosophy of education, first-person perspective, non-scientific research |
First Page: | 1 |
Last Page: | 27 |
Institutes: | Pädagogische Hochschule Weingarten |
Licence (German): | ![]() |